مگنت تراپی

معرفی مگنت یا میدان مغناطیسی درد همواره به کمین نشسته است و با ورود به افکار ما، احساسات و زندگی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. آنچه در تمامی دردها بطور مشترک رخ می دهد به دام افتادن پروتئین های خون است. تجمع پروتئین ها باعث جذب مایع شده (التهاب) و درد ایجاد می شود. انسداد مویرگها به وسیله پروتئین های به دام افتاده باعث تحریک پایانه های عصبی و احساس درد می شود.
k8-1200x800.jpg

معرفی مگنت یا میدان مغناطیسی

یکی از راه های کاهش درد، استفاده از میدان مغناطیسی است که در مجاورت بدن قرار می گیرد. غشاء سلول و تمام عناصر داخل سلول دارای بار الکتریکی و مغناطیسی هستند و مگنت تراپی نیز بر همین اساس پایه گذاری شده است.مگنت تراپی موضوع تازه ای نیست. یونانیان باستان عقیده داشتند سنگ های طبیعی آهنربا دارای قدرت شفتبخش هستند. امروزه این وسائل به انواع و اشکال گوناگون در بازار موجود است.
با عبور جریان از یک سیستم در اطراف آن میدان مغناطیسی تشکیل می شود. این میدان مغناطیسی دایره ای شکل است و شدت آن قابل اندازه گیری با واحد تسلا (Tesla) یا گاوس (Gauss) می باشد. امواج مغناطیس با اثر روی جریان خون باعث کاهش مواد زاید در خون شده و مواد دردزا را از ناحیه دور می کند. ضمناً عبور امواج مغناطیسی از بافت ها و القاء جریانات ثانویه سبب ایجاد گرما می شود که در برخی آسیبهای عضلانی تأثیر زیادی در کاهش درد خواهد داشت.

موارد استفاده از مگنت تراپی

کاهش التهاب
اثر ضد التهابی این روش درمانی در التهابات روماتوئیدی و استئوآرتروز به اثبات رسیده است

کاهش درد
اثر مگنت در شرایط دردناک التهابی یا تخریبی متل آرتروز ثابت شده اسن. همچنین بر سندروم های دردهای انتشاری مانند سیاتیک به همراه لیزر درمانی بسیار مؤثر خواهد بود. بر اساس یافته ها کاهش درد ناشی از افزایش اندورفین، کاهش گرفتگی عضلات و کنترل درد از طریق تئوری “کنترل دروازه ای درد” می باشد. این درمان می تواند با سایر درمان ها از جمله مانورهای دستی انجام شود. یکی از موارد مهم کاربرد مگنت در دردهای با منشاء ستون مهره ای می باشد

کاهش درد با منشاء عصب
اثر مگنت تراپی در درمان درگیری های عصب از جمله سندروم تونل کارپال، درگیری های عصب در سوراخ بین مهره ای و سیاتیک به اثبات رسیده است

ترمیم استخوان
یکی از موارد کاربرد شایع مگنت تراپی در موارد تأخیر در جوش خوردگی استخوان ها است حتی با وجود پلاتین یا هنگامی که عضو داخل گچ است

افزایش دانسیته استخوان در پوکی استخوان
در پوکی استخوان یا کاهش تراکم استخوان، سختی استخوان کاهش یافته و شکنندگی آن افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده به دنبال کاربرد مگنت برای دو هفته، افزایش تراکم استخوانی در بانوانی که به علت بی تحرکی کاهش جذب کلسیم داشته اند، بهبود یافته است. همچنین در این افراد کاهش قابل توجه در کاهش درد نیز گزارش شده است

کاهش اسپاسم
مگنت تراپی سبب افزایش گردش خون در بافت عضله می شود که این روند سبب کاهش مواد زائد ناشی از فعالیت سلولی می شود.وقتی عضله ای  در معرض میدان مغناطیسی قرار می گیرد، اثرات کاهش اسپاسم یا الکترومیوگرافی به اثبات رسیده است

درمان صدمات ورزشی
در درمان آسیب هایی مانند پیچ خوردگی مفاصل و آسیب به بافت های نرم مانند رباط ها، پارگی عضلات و بافت نرم، مگنت تراپی مفید است

درمان مشکلات نورولوژیک
مگنت در درمان بیماری هایی از جمله MS، ضایعات نخاعی . پارکینسون مؤثر است. تحقیقات نشان از افزایش توانایی حرکتی و تعادل و کاهش اختلالات بینایی بوده است.

مؤثر در درمان سردردها
براساس تحقیقات، مگنت در کاهش علائم سردردهای سینوزیتی، میگرنی و سردرد با منشاء گردنی مؤثر است.
لازم به ذکر است که مگنت تراپی در دامنه وسیعی از بیماری ها استفتده می شود که در این بخش به آن اشاره نشده است

مگنت تراپی یک روش درمانی کاملاً بی خطر و غیر تهاجمی است که موارد منع استفاده خاصی ندارد و امید است بتوان با این روش بدون عارضه و مؤثر، خدمتی مفید به بیماران و دردمندان ارائه کرد.