سوزن خشک

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که قدمت آن به هزاران سال پیش بر می گردد. در این روش سوزن های جامد و باریکی در نقاط خاصی از بدن وارد می شود تا موجب بهبود سلامتی فرد و درمان بیماری شود. این روش، به تنهایی و یا همراه با سایر روش های درمانی معمول، تقریبا برای درمان همه انواع بیماری ها کاربرد دارد. طب سوزنی، راهی منحصر بفرد برای سلامتی و توانایی درمان طیف وسیعی از بیماری ها را ارائه می دهد. بیماری های اسکلتی-عضلانی، مشکلات معده و روده، افسردگی، سردرد، بیماری صبحگاهی و سیاتیک تنها چند نمونه از بیماری هایی است که به طور موثر توسط طب سوزنی درمان می شوند.
k10-1200x800.jpg

Dry Needling یا سوزن خشک

سوزن خشک چیست؟

سوزن خشک (dry needling) شکل غربی “طب سوزنی” است و این نوع روش درمان دارای نام های مختلفی است. سوزن خشک متداول ترین نام است. طب سوزنی بر اساس طب سنتی چینی انجام می گیرد. شکل مدرن از این طب یعنی سوزن خشک بر اساس مطالعات علمی نوروآناتومی پیشرفته و تحقیقات گسترده بر روی سیستم اعصاب و سیستم اسکلتی –عضلانی در غرب ایجاد شده است. مقالات تحقیقاتی زیادی با موضوع dry needling (سوزن خشک) توسط محققین متعددی نوشته شده است.

تفاوت بین طب سوزنی و سوزن خشک

هدف و فلسفه ای که پشت روش درمانی سوزن خشک وجود دارد، بر اساس تئوری های باستانی و یا اصول طب سنتی چینی نیست. به کارگیری روش مدرن سوزن خشک (dry needling) توسط متخصصین فیزیوتراپی بر اساس مطالعات نوروآناتومی غربی و تحقیقات علمی مدرن بر روی سیستم عصبی و سیستم اسکلتی-عضلانی می باشد.
به هر حال، در هر دو روش طب سوزنی و سوزن خشک (dry needling) از وسیله ی یکسانی استفاده می شود؛ یک سوزن جامد باریک.

زمان استفاده از سوزن خشک

Dry needling (سوزن خشک) می تواند یک روش درمانی قدرتمند در فیزیوتراپی باشد، هر چند مهم است که به خاطر داشته باشید که dry needling تنها یک قسمت از درمان را تشکیل می دهد. در فیزیوتراپی همچنین مشکلاتی از جمله عدم تعادل بیومکانیکی عضله، اختلالات وضعیتی یا پوسچرال، محدودیت در انعطاف پذیری عضلات، کاهش قدرت بدنی و خشکی یا ورم مفاصل را می توان درمان کرد. درمان فیزیوتراپی شامل : تحرک عضلات، طراحی دقیق نقشه ی درمانی برای انجام حرکات ورزشی و تکنیک های دستی پیشرفته ی درمانی می باشد. بهترین راه برای درمان موفقیت آمیز، استفاده از روش های درمانی چند بعدی است. استفاده از تنها یک روش درمان، اغلب موجب بهبودی موقتی می شود و یا با شکست مواجه می شود. به همین دلیل این مثل قدیمی صادق است که : “چنانچه تنها ابزار شما یک چکش باشد، همه چیز مانند یک میخ به نظر می رسد.”

تسکین درد با سوزن خشک

۱- فرو کردن سوزن خشک در نقاط ماشه ای عضلات با ایجاد اختلال در موتورهای عضله، موجب شل شدن آن ها می شود.
۲- با ایجاد برش های خیلی کوچک توسط فرو کردن سوزن در اندام، در بافتی که دچار اختلال و درد است، یک پاسخ درمانی محلی ایجاد می شود که در نتیجه از طریق روند بهبودی طبیعی، عملکرد طبیعی خود را به دست می اورد.
۳- استفاده از سوزن خشک (dry needling) موجب تحریک مسیرهای عصبی می شود، که با ایجاد اختلال در رسیدن پیام های درد به سیستم عصبی مرکزی، موجب توقف درد می شود. فرآیند کنترل درد به صورت زیر است:

سرکوب اپیوئیدها در سطح نخاع.
نظریه ی کنترل دروازه ی درد.
فعال سازی نوروترانسمیترها در سیستم عصبی مرکزی، که در یک سیستم مهار کننده ی درد شرکت می کنند و این پاسخ توروترانسمیترها به کاهش درد در سایر نواحی بدن کمک می کند.

۴- Dry needling (سوزن خشک)، از طریق آزاد سازی برادی کینین، ماده ی P، و سایر پروتئین ها و نوروترانسمیترهای بدن، یک پاسخ شیمیایی محلی ایجاد می کند که موجب مسدود شدن مسیر انتقال پیام های درد می شود.
راه و روش درمان چه بیماری هایی می باشد؟

استفاده از روش dry needling (سوزن خشک) به همراه سایر روش های فیزیوتراپی نشان داده است که می تواند به درمان عوارض زیر کمک کند:

۱- تاندونیت حاد و مزمن
۲- آسیب های ناشی از کارکشیدن بیش از حد از عضله در ورزش
۳- درد پس از عمل جراحی
۴- جراحات ناشی از تصادفات رانندگی و آسیب های شغلی
۵- درد مزمن
۶- سردرد
۷- کمر درد

آیا این روش دردناک است؟

اغلب افراد فرو رفتن سوزن ها را احساس نمی کنند. کشش موضعی در محل باعث ایجاد پاسخ بسیار کوتاه (کمتر از ۱ ثانیه) درد می شود. برخی افراد می گویند که درد آن مانند شوک لحظه ای الکتریکی بسیار ناچیز است. برخی دیگر دردی مانند گرفتگی عضله احساس می کنند. پاسخ درمانی ایجاد شده، با پاسخ کششی موضعی همراه است که واکنشی مطلوب است

عوارض جانبی

اغلب افراد پس از انجام این روش دچار درد می شوند. این درد یه صورت درد عضلانی در ناحیه ی تحت درمان توصیف می شود. معمولا درد ایجاد شده، بین چند ساعت تا دو روز برطرف می شود

اقدامات بعد از سوزن خشک

توصیه های ما در این مورد بسته به میزان دردی که شما دارید، و پاسخ فردی شما به این درمان، متفاوت است. این توصیه ها می تواند شامل استفاده از کمپرس گرم یا یخ در محل، کشش ملایم محل و تغییر فعالیت های روزانه باشد

مدت زمان درمان

معمولا برای ایجاد واکنش مثبت، به چندین جلسه مراجعه نیاز است. سعی ما بر این است که بدون استفاده از هیچ گونه دارویی، تغییرات بیوشیمیایی و مکانیکی ایجاد کنیم. به همین دلیل، به دنبال آن هستیم که به آستانه ی خاصی دست یابیم که پس از آن چرخه ی درد دچار اختلال می شود.